Sunday, May 15, 2011

Engkaulah lilin pembakar semangat ~

Assalammualaikum . .

16 MEI 2011 . .

dah lama rasanya aku tak sambut hari guru .
ada laa dalam 3 taun aku tak sambut . * eh 3 taun tu pon lama laaa kan *. Macam dah sepuloh taun ja gaya aku tinggaikan alam persekolahan. ;')

teringat aku masa sekolah duludulu . Tiap hari guru ja aku sibuk nak cari hadiah untuk cikgu aku yang sayang aku ^^. Masa sekolah rendah dulu, tiap kali HARI GURU. Aku sibuk jaa,  p cari hadiah untuk semua cikgu aku. HAHA !! . Kalo ada sepuloh orang cikgu yang ajaq aku. Sepuloh la aku beli. Kalo 12 orang , 12 laa aku beli. Hahaha !! Kononnya nak bagi semua sama rata. Tak mow pilih kasih la katakan . :) . Dan sebagai hadiah untuk jasa mereka mengajaq aku . Tak pernah jemu nak bagi ilmu kat aku nih. Yerla aku kan bebal sketttt. sketttttt ja hokey.(huuhuu)  :')

Masa aku sekolah menengah lak, even aku takdak laa semangat nak cari hadiah macam sekolah rendah tu kan =P . Dah tak dak hadiah segala bagai nih . >.< .HUHU !! kejam la plak kan ?? :')
Tapi setiap kali sambutan hari guru, aku rasa aku buat persembahan masa tu . HIKHIK =p. Masa tu aku akan sampaikan sajak "GURU OH GURU " karya Usman Awang . Aku memang suka sajak nih dari sekolah rendah lagi.

So,

untuk semua cikgu aku dari tadika, skjp, mmas, kuin dan semua warga pendidik


SELAMAT HARI GURU !!

sayang cikgu saya sangatsangat
**********************

Puisi 1

Bila murid duduk
cikgu berdiri
bila murid diseligi
cikgu pulak kena gari
murid datang naik BMW 7 siri
cikgu datang motor buruk cukai jalan pon mati
murid belajar sampai PhD
cikgu baru berkira nak sambung degree
namun begitu
di dunia cikgu berbakti
moga di akhirat syurga menanti

Puisi 2

Guru bagaikan NTV7
kerana “Ceria Selalu”
Guru juga kadang kala seperti TV 3
kerana “menjadi inspirasi hidupku”
yang pasti
Guru bagaikan serifm “sentiasa di hati”
dan yang paling penting
guru bagaikan pakej astro kerana
“macam macam ada”

Puisi 3

Waktu pelajar sakit,
guru menjadi doktor
waktu pelajar buat kes,
guru menjadi polis
waktu pelajar bayar yuran,
guru menjadi akauntan
waktu pelajar berkhemah,
guru menjadi rambo
waktu pelajar keliru,
guru menjadi penunjuk arah
Teruskan perjuangan yang mulia
ikhlaskanlah hati
selamat hari guru
untuk semua warga pendidik

*sumber dari http://mzfaizal.org/blog/?p=804


No comments: